Szeretnénk egy szakmai segédlettel segíteni Önnek a szükséges motorolajok kiválasztásában:

A motorolajok osztályozása sokféle szempont szerint történik. Egyáltalán nem mindegy az, milyen tulajdonságú olajat választunk pl. diesel vagy benzines, normál vagy DOHC, estlegesen turbó motorunk, illetve nyári vagy téli üzemeltetési körülményekre. Szakmai segédletünkkel ebben kívánunk Önnek segíteni.

1. KÖZLEKEDÉSI KENŐANYAGOK

1.1 MOTOROLAJOK

A motorolajok rendkívül összetett kenőanyagok, amelyet a motor szerkezeti elemének tekinthető gépelemként szükséges szemlélnünk. A motorolajok osztályozása folyási (reológiai) tulajdonságaik és nemzetközi szabványok által meghatározott teljesítményszint kategóriákba történő besorolás alapján történik.

1.1.1 A motorolajok folyási tulajdonságok szerinti osztályozása

A kenőanyagok reológiai tulajdonságai viszkozitásukkal jól jellemezhetőek. A kenőolaj viszkozitása a folyadékrétegek egymáson való elcsúszásánál fellépő súrlódás mértéke. Ez a jellemző a hőmérséklet függvényében jelentősen változik. Alacsony hőmérsékleten megdermednek (viszkozitásuk túlzottan megnő), a hőmérséklet növekedésével a viszkozitás fokozatosan csökken, végül az olaj hígfolyóssá válik. A motorolajok viszkozitási osztályokba történő besorolását a SAE (Society of Automotive Engineers, USA) J 300 szabvány határozza meg.

 SAE
visz-kozitás osztály
Látszólagos viszkozitás
(CCS)
(dinamikai)
Alacsonyhőmérsékletű
viszkozitás
Szivattyúzhatósági határ
Kinematikai viszkozitás 100 °C-on, mm²/s Viszkozitás (HTHSV)– magas hőmérséklet, nagy nyírási gradiens – mellett
150 °C-on, 106 1/s,
(dinamikai)
mPas, max. °C-on mPas, max. °C-on min. max. mPas, min.
0W 3.250 -30 30.000 -35 3,8
5W 3.500 -25 30.000 -30 3,8
10W 3.500 -20 30.000 -25 4,1
15W 3.500 -15 30.000 -20 5,6
20W 4.500 -10 30.000 -15 5,6
25W 6.000 -5 30.000 -10 9,3
20 5,6 9,3 2,6
30 9,3 12,5 2,9
40 12,5 16,3 2,9* / 3,7
50 16,3 21,9 3,7
60 21,9 26,1 3,7

* 0W-40, 5W-40, 10W-40-es viszkozitási osztályú tagokra

A viszkozitási osztályok ismeretében értelmezhetők a folyási tulajdonságok, azaz mely termékek az egyfokozatúak és melyek a többfokozatúak. Az egyfokozatúak egyetlen adott viszkozitás osztály előírásait teljesítik. A többfokozatúak pedig egyidejűleg garantálják a hideg- és a meleg tulajdonságokra előírt követelmények teljesülését. A többfokozatúak között beszélhetünk szűk (pl. 20W-20) és tág viszkozitás határú (pl. 5W-50) termékekről.

A motorolajok viszkozitási jellemzői az alapolajok és a dermedéspont-csökkentő illetve viszkozitás módosító adalékok függvénye.

Hidegoldali SAE 10W viszkozitás általában rész-szintetikus, míg a SAE 5W, SAE 0W fokozatok kizárólag szintetikus alapolaj felhasználásával valósíthatók meg. Minél tágabb a többfokozatú termék viszkozitási határa (pl. SAE 15W-40 Ţ 10W-40 Ţ 5W-50) annál több viszkozitás módosító adalékot tartalmaz a motorolaj.

A motorüzem során az olaj igen erős nyíró igénybevételnek van kitéve (pl. dugattyúgyűrű – hengerfal zóna nagy dugattyúsebességnél). A viszkozitás módosítók részleges lenyíródásával ezért számolnunk kell. A legkorszerűbb motorolajok a magas hőmérsékleten bekövetkező nyíró-igénybevétellel szemben igen ellenállóak, ún. nyírásstabil motorolajok. Az ilyen többfokozatú motorolajok viszkozitása a teljes csereperiódus során csak jelentéktelen mértékben változik.

A gépjárművek kezelési útmutatójában (gépkönyvében) a megengedett viszkozitási osztályok hőmérséklet-skálához rendelve vannak feltüntetve.

A gyártástechnológiailag élen járó motoroknál (szűk tűrések, jó illesztések, korszerű szerkezeti anyagokból készült precíz megmunkálású és felületkezelt alkatrészek) esetében alkalmazhatóak az energiatakarékos, ún. könnyű futású motorolajok. Pl: SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40. Ezek a kenőanyagok főképpen hidegindításnál, de melegebb üzemállapotban is kis viszkozitásúak, így belső súrlódásuk csekély. Kopottabb vagy nagyobb illesztési hézaggal gyártott motorok esetében az alacsony viszkozitás elégtelen kenési állapot kialakulását eredményezheti, ilyenkor megoldást jelenthet pl. egy melegoldalon SAE 50-es olaj használata.

1.1.2 A motorolajok teljesítményszint szerinti osztályozása

A motor működése során a motorolajnak, mint gépelemnek rendkívül összetett követelményeknek kell egyidejűleg, a teljes élettartam során megfelelnie. Ezek közül néhány fontosabb:

Rendelkezzen megfelelő viszkozitási tulajdonságokkal.
Oldja a motor felületeire lerakódó szennyeződéseket, kopásfémeket, ezeket tartsa lebegésben, a jó szűrhetőség és a lerakódások elkerülése érdekében.
Közömbösítse az égés során keletkező savas jellegű termékeket és védjen a korróziv hatásoktól.
Legyen magas szintű kopásgátló hatása és csökkentse a súrlódást.
Maradéktalanul lássa el hőelvezető szerepét, és magasabb hőmérsékleten is maradjon termikusan stabil.
Legyen képes hajtómű jellegű igénybevételekre és lássa el a hidraulikus munkafolyadék szerepét (pl. hidraulikus szelephézag kiegyenlítés).
Akadályozza meg a habzást.
Tömítőanyagokkal és más szerkezeti anyagokkal összeférhető legyen.
Legyen katalizátorbarát, ne tartalmazzon az egészségre és környezetre veszélyes vegyületeket.

A motorolajok követelményekkel szembeni megfelelőségének szabványos megfogalmazása a különböző teljesítményszintek alapja. A motorolajok teljesítményszint szerinti osztályozása nemzetközileg elfogadott szigorú szabványrendszerekre épül, amelyeket géplaboratóriumi körülmények között végrehajtott fékpadi motorvizsgálatok és kiegészítő olajlaboratóriumi vizsgálatok alapján állapítják meg akkreditált intézmények.

A motorfékpadi vizsgálatok nagyon jól szimulálják, hogy a motorolaj milyen szinten képes megoldani a motor védelmét a legintenzívebb igénybevételekkel szemben. A motorfékpadok több évtizedes fejlesztési eredménye, hogy a magas teljesítményszintűnek minősített termékek képesek a gyakorlatban minden követelménynek egyidejűleg megfelelni.

1.1.3.1 Az európai járműgyártók által előírt motorolaj teljesítményszintek

ACEA: Association des Contructeurs Européen d’Automobiles – Európai Autótervezők Szövetsége.

A szervezet 1991-ben alakult a 14 legjelentősebb európai gépgyártó (BMW, DAF, FIAT, FORD, GM, MAN, MERCEDES-BENZ, PORSCHE, PSA, RENAULT, ROLLS-ROYCE, SCANIA, VW, VOLVO) közreműködésével. Az ACEA által létrehozott teljesítményrendszer 1996-ban került bevezetésre, így a korábban létező európai CCMC rendszer ’96-tól érvényét vesztette. Az ACEA három motorolaj kategóriát különböztet meg: benzin- (A), és dízelüzemű (B) személygépjármű motorolaj, illetve haszongépjármű motorolaj (E). A 2002-től érvényes, legújabb minősítési rendszer a következőképpen néz ki:

2002-től érvényes ACEA teljesítményszintek benzinüzemű személygépjármű motorokhoz

A2-96 Issue 3 Standard benzines kategória. 1996-tól változatlan követelményekkel.
A3-02 Szigorított követelményrendszerű kategória.
A1-02 Az A3-02 –nél némileg magasabb követelményszintű, energiatakarékos, katalizátorbarát motorolaj.
A5-02 Energiatakarékos, hosszú csereintervallumra is alkalmas, a legmagasabb motorfékpadi követelményszinteket kielégítő motorolaj kategória.

2002-től érvényes ACEA teljesítményszintek dízelüzemű személygépjármű motorokhoz

B2-98 Issue 2 Standard dízel kategória. 1998 óta változatlan követelményekkel.
B3-98 Issue 2 Szigorított követelményrendszerű kategória.
B1-02 A B3-98 –nál magasabb követelményszintű, energiatakarékos motorolaj.Alacsony szulfáthamu tartalma miatt katalizátorkímélő összetétel.
B4-02 Nagynyomású, közvetlen befecskendezésű (DI) motorokhoz kidolgozott, a legszigorúbb motorfékpadi követelményrendszereket kielégítő energiatakarékos kategória.
B5-02 Nagynyomású, közvetlen befecskendezésű (DI) motorokhoz kidolgozott, a legszigorúbb motorfékpadi követelményrendszereket kielégítő motorolaj kategória.

2002-től érvényes ACEA teljesítményszintek dízelüzemű haszongépjármű motorokhoz

E2-96 Issue 4 Standard motorolaj kategória.
E3-96 Issue 4 E2-nél szigorúbb kategória, alapvetően EURO II, III-as motorokhoz normál csereintervallum esetén.
E4-99 Issue 2 Hosszú szervizciklusra is alkalmas, fokozott követelményrendszereket kielégítő, környezetbarát kategória.
E5-02 Az E4-nél több előírást kielégítő, EGR típusú motorokhoz tervezett, hosszú csereperiódus teljesítéséhez alkalmas, nagyon korszerű motorolaj kategória.

Bízunk benne, hogy szakmai segédletünk segítséget nyújt a könnyebb kiválasztásban. Ha segítségre lenne szüksége, készséggel állunk szíves rendelkezésére.

Nagy Kft., az Olajdepo Kecskemét tulajdonosa

Általunk forgalmazott termékek - Motorolajok - Szakmai Segédlet - Olajdepo Kecskemét - Olcsó Motorolaj, Hidraulikaolaj, Zsír

Általunk forgalmazott termékek – Olajdepo Kecskemét – Olcsó Motorolaj, Hidraulikaolaj, Zsír