Mi a CNG és miért kedvezőbb a CNG gázos autó üzemeltetése?

A CNG gázos autó felépítése – Miért a kedvezőbb a CNG?

A CNG gázos autó felépítése – Miért a kedvezőbb a CNG?

A megfelelően kialakított sűrített földgázzal – ez a CNG, azaz Compressed Natural Gas – működő CNG gázos autó egy benzinessel összehasonlítva magasabb teljesítményt nyújt, mert a sűrített földgáz oktánszáma magasabb a benzinénél.
A CNG-tartályok alacsony vagy magas nyomáson tölthetőek fel. A gázos autó feltöltésére alkalmazott műszaki megoldások már hozzáférhetőek. Az esetek túlnyomó többségében a normál gázhálózatot használják, de ez több országban szabályellenes, így köztük Magyarországon sem engedélyezett.
A CNG gázos autó tartályait acélból, alumíniumból, vagy műanyagból készítik. A könnyű kompozitból (ún. szénszállal erősített műanyag tartály) készült palackok alkalmazása különösen előnyös a személyautók esetében, mivel jelentősen könnyebbek, mint a korábbi acélpalackok, ez pedig kevesebb üzemanyag-fogyasztást eredményez. A CNG palackok az ISO 11439-es szabvány előírásainak felelnek meg.
A gázos autó kialakításához alkalmazható CNG rendszer tartalmaz egy nyomásszabályzót (ami átalakítja a sűrített gázt), egy gázkeverőt, vagy gázinjektort (üzemanyagmérő berendezés). A korábbi technológia a Venturi típusú gázkeverővel kombinálva a Venturi-hatás elvén működik, méghozzá a léptetőmotor az átáramló gáz mennyiségét szabályozza a gázos autó oxigén szenzor jelének folyamatos felhasználásával. Az újabb CNG berendezések elektronikusan és a többpontos befecskendezés elvén működnek, úgy mint a nagynyomású gázolaj-befecskendezési rendszerek.

Melyik mit tud a gázos autóban: CNG kontra LPG

Az LPG csaknem ugyanaz, mint a palackos PB gáz. Követelményei az EU átvett MSZ EN 589 szabvány írja elő. A sűrített földgáz (CNG) pedig valójában összenyomott háztartási vezetékes gáz. A két üzemanyag között az alapvető különbség üzemi nyomásban van. A CNG-t a gázos autók légnemű állapotban tárolják 200 bar nyomáson, a PB-t cseppfolyós állapotban tartják 5-10 bar nyomáson. A nyomáskülönbségek miatt a kétfajta üzemanyag tárolópalackjainak kivitele és nyomáscsökkentő rendszere (reduktor) alapvetően más és más. Földrészenként a felhasználás annak függvényében változik, hogy az adott térségben melyik gáz található, állítható elő. Így az USA-ban a sűrített földgáz (CNG) technológia terjedt el a gázos autó kialakításakor, míg az európai országokra a cseppfolyós PB-gáz (LPG) a jellemzőbb a gázos autó felszerelésekor. Olaszországban és Hollandiában és Lengyelországban van a gázos autó tömeges jelenléte. Ezekben az országokban a benzinüzemű autók kb. fele (!) gázos autó is egyben. Magyarországon a benzin és gáz árának arányát figyelembe véve 30-40%-kal olcsóbban autózhatunk. A kisebb olajfogyasztás és a nagyobb olajcsere-periódus miatt jelentős költségmegtakarítás érhető el. A sokkal kedvezőbb tulajdonságú gáz-levegő keveredésnek köszönhetően a CNG gázos autó motorjában a motorkopások mintegy 30-40%-kal csökkennek, így a gázos autó motorjának élettartama nő. A földgáznak, mint gépjármű hajtóanyagnak a legnagyobb előnye, hogy a jelenleg használatos gépjármű-hajtóanyagok közül a legkevésbé környezetszennyező és a legolcsóbb az összes alternatíva között. A tisztán földgázüzemű személyautók üzemeltetési költsége körülbelül fele a benzinüzemű és kicsit kevesebb a PB-üzemű autókénál. A sűrített cng földgáz töltőállomások alacsony száma miatt, eddig nagyon lassan terjedt a gázos autó cng verziója.

Mennyire veszélyes egy CNG gázos autó üzemeltetése?

El kell oszlatnunk a CNG gázos autó robbanásveszélyes voltáról szóló hiedelmeket, mely állítás szerint a használatuk során veszélyben van annak vezetője és környezete egyaránt! Egy esetleges ütközéses baleset során sem fognak felrobbanni a gázos autók. A gázos autó robbanásait igazoltan csak az otthoni házilagos szerelések során elkövetett szakszerűtlenségek okozták eddig.

A CNG gázos autó gázrendszerének minden egyes alkatrésze gyártási vagy behozatali engedéllyel rendelkezik, teljesítik az ENSZ-EGB67 előírásait, ami azt jelenti, hogy a Magyarországon átalakított és forgalomba helyezett CNG gázos autó műszaki színvonala az európai előírásoknak is megfelel. A hivatalos gázautó-műhelyekben beszerelt gázrendszerek számos biztonsági szerelvényt tartalmaznak, amelyek baleset esetén megakadályozzák akár a földgáz, akár a PB-gáz szabadba kerülését, illetve a megakadályozzák a gáz gáztartályból a motortér felé áramlását. A CNG gázos autó legkritikusabb alkatrésze a gáztartály, melyet majd minden esetben a lehető legvédettebb helyen, a csomagtérben helyeznek el. Anyaga szilárdsági méretezéseken ment át 3-4 mm vastag acél, ami azt jelenti, hogy ütközésnél komoly deformációra képes kiszakadás, robbanás nélkül. A palackot és a rendszert minden esetben gáztömören alakítják ki, melyről hivatalos papírt ad az átalakítást végző szerviz.
Az átalakításokat végző gázszervizek az elmúlt évek során sok tapasztalatot szereztek, valamint megfelelő műszerezettséggel rendelkeznek ahhoz, hogy a lehető legbiztonságosabban végezzék el az átalakításokat. Ezek a tényezők együttesen garantálják a biztonságos használatot. A gázos autó hajtóanyagaként használt nagynyomású földgáz tárolása acél- vagy kompozit tartályokban történik. Ezek a tartályok akár 400 bar nyomást is elviselnek mindenféle károsodás nélkül, míg a tartályban tárolt földgáz nyomása maximum 200 bar. Ütközés esetén – mivel a tartályokat a gépjárművek csomagtartójában, illetve rakterében helyezik el, ami viszonylagos védettséget jelent, továbbá az acéltartályok falvastagsága 8-10 mm, tehát egy esetleges ütközés esetén a tartály ép marad. Kompozit tartályok esetén a tartályokat erős acélkeret veszi körül, ami megvédi őket az extrém mechanikai hatásoktól is. A CNG gázos autó robbanása emiatt szinte teljesen kizárható, egyfelől a tartályok szilárdsága, másfelől a magas nyomásból adódó gázsebesség miatt, ami lehetetlenné teszi a visszaégést, és ez által a palack robbanását.

Köszönjük megtisztelő figyelmét, és várjuk Önt CNG töltőállomásunkon, valamint Olajdepo Raktáráruházunkban és szervízünkben: 6000 Kecskemét, Szegedi út 88, illetve online Webáruházunkban. Kollégáinkkal felvehetik a kapcsolatot az elérhetőség menüpontban.

Nagy Kft., az Olajdepo Kecskemét tulajdonosa

Szintetikus motorolaj - Olajdepo Kecskemét - Olcsó Motorolaj, Hidraulikaolaj, Zsír

Szintetikus motorolaj – Olajdepo Kecskemét – Olcsó Motorolaj, Hidraulikaolaj, Zsír

Share →